Miten löydät oikean kustantajan tietokirjallesi?

Ei riitä, että kirjan idea ja toteutus ovat laadukkaita: menestykseen tarvitaan myös osaava kustantaja.

Hyvä kirja ei itsestään löydä lukijoitaan. Tarvitaan tuntuvaa markkinointipanosta, jotta kirja saadaan myytyä kirjakaupoille ja tuotua esille mediassa. Siksi on olennaista löytää kirjalle juuri oikea kustantaja.

Tietokirjallisuutta kustantavat monet tahot. Karkeasti julkaisijat voi jakaa neljään luokkaan. Tietokirjoja julkaisevat:

  1. Yleiskustantamot. Nimensä mukaisesti ne julkaisevat myös muita kirjallisuuden lajeja, kuten kaunokirjallisuutta ja lastenkirjallisuutta. Yleiskustantamoja kiinnostavat erityisesti suuren yleisön tietokirjat. Lajityyppejä ovat esimerkiksi elämäkerrat, populaari historia, terveyteen ja elämäntaitoon liittyvät oppaat, vetävät bisneskirjat ja harrastekirjat.
  2. Tietokirjallisuuteen erikoistuneet kustantamot. Suomessa on useita pelkästään tietokirjallisuuteen erikoistuneita kustantamoja. Esimerkiksi Duodecim julkaisee lääketieteen alan kirjallisuutta, Gaudeamus humanistista ja yhteiskuntatieteellistä kirjallisuutta, Parvs taidekirjoja ja Sanoma Pro perus- ja ammattikoulujen oppikirjoja. Näillä kustantamoilla on yleensä hyvät verkostot omien erityisalojensa yleisöihin. (Yleis- ja erikoiskustantajia löytää esimerkiksi Suomen Kustannusyhdistyksen jäsenluettelon kautta.)
  3. Satunnaiset kustantajat. Valtaosa tietokirjoista ei ilmesty kirjankustantamiseen erikoistuneiden yritysten kautta, vaan tahoilta, joiden päätoimiala on jokin aivan muu. Monet yritykset, oppilaitokset ja yhdistykset julkaisevat omaan toimialaansa liittyvää kirjallisuutta.
  4. Omakustanteet. Vaikka omakustanteilla voi joidenkin silmissä olla huono maine, itse toteutetulla kirjalla voi Suomessa päästä myyntitilastojen kärkeen. Verkon mesenaattipalveluista kirjalle voi hankkia ostajia ja markkinointiapua jo ennen julkaisemista.

Tietokirja myydään kustantajalle yleensä ideavaiheessa tai prosessin alussa, jolloin kokonaista käsikirjoitusta ei vielä ole. Kun mietit kirjallesi kustantajaa, pohdi näitä:

  • Perheyhtäläisyys. Missä kirjani olisi kuin kotonaan? Tutki kustantajien julkaisuluetteloita viime vuosilta. Onko kustantaja julkaissut kirjallisuutta, jolla on sama kohderyhmä kuin omalla teoksellani? Täydentäisikö kirjani jo aiemmin julkaistua tuotantoa? Älä tarjoa kirjaa kustantajalle, joka on jo julkaissut samasta aihepiiristä samalle yleisölle suunnatun tietokirjan.
  • Profiili ja näkyvyys. Jos etsit kirjallesi suurempaa näkyvyyttä, mieti, oletko törmännyt julkisuudessa kustantajaehdokkaan teoksiin. Missä kustantaja mainostaa ja miten? Onko kustantajan kirjoja helppo löytää isoimmista kirjakauppaketjuista? Tunteeko kirjasi kohdeyleisö kustantajan nimen?
  • Osa tietokirjailijoista pysyy uskollisena yhdelle kustantajalle, osa etsii joka projektille juuri sille sopivimman kustantajan. Millainen kirjoittaja itse olet? Haluatko tehdä erilaisia kirjoja eri yleisöille vai vakiinnuttaa oman lokerosi yhden kustantajan tarjonnassa?
  • Yleisö. Millä kustantajalla on parhaat kontaktit juuri sinun kirjasi kohdeyleisöön?
  • Päätösvalta ja tekijänoikeudet. Kirjoittaja yleensä luovuttaa kustannussopimuksessa kustantajalle päätösvallan monista keskeisistä asioista, esimerkiksi julkaisumuodoista, kirjan nimestä ja kannesta. Mikäli haluat tehdä kaiken prikulleen oman mielesi mukaan, onko omakustantaminen sinulle sopivin vaihtoehto?

* * *

Maaliskuussa 2019 alkavassa Kirjoita tietokirja! -valmennuksessa on yhteistyökumppaneina kaksi johtavaa tietokirjallisuuden kustantajaa, Alma Talent ja Tammi. Kustantajat esimerkiksi kertovat valmennuksessa omista toimintaprosesseistaan sekä siitä, millainen kirjaehdotus sytyttää kustantajan.

Tammi on yksi Suomen tunnetuimmista yleiskustantamoista. Tammella on vahva ja laaja-alainen tietokirjallisuuden osasto. Se julkaisee suurelle yleisölle suunnattuja tietokirjoja paperilla, e-kirjoina ja äänikirjoina. Tammen teoksiin on mahdotonta olla törmäämättä kirjakaupoissa tai markettien kirjahyllyillä.

Alma Talent on puolestaan maan johtava ammattikirjallisuuden kustantaja erityisesti juridiikan, taloushallinnon, esimiestyön ja johtamisen ammattilaisille suunnatuilla teoksillaan. Perinteisten kirjojen ohella Alma Talent julkaisee ammattikäyttöön sähköisiä erikoiskirjastoja, esimerkiksi johtamiseen ja liiketoiminnan kehittämiseen keskittyvää Bisneskirjastoa.

Kustantajien mukanaolo Kirjoita tietokirja! -valmennuksessa ei silti tarkoita, että valmennukseen osallistuvien olisi välttämättä tarjottava kirjaideoitaan näille kahdelle kustantajalle tai että he saisivat kustannussopimuksen muita keveämmin perustein.

Kirjoittajat hyötyvät kustannusyhteistyöstä, sillä he saavat jo käsikirjoitusvaiheessa arvokasta sisäpiiritietoa alan käytännöistä ja ajankohtaisista trendeistä. Valmennuksen aikana on mahdollisuus kysyä kustantajilta itseä askarruttavista asioista. Moni kokee myös, että tutuksi tullutta kustantajaa on helpompi lähestyä – varsinkin, kun tuntee kyseisen kustantajan käytännöt ja on ehkä voinut jo keskustella omasta kirjaprojektistaan kustantajan edustajan kanssa.

Kustantajia puolestaan kiinnostaa se, millaisia kirjaideoita on kehitteillä. Vaikka kirjaehdotuksia tulee kustantamoihin ovista ja ikkunoista, helmet ovat harvassa. Kustantajat haluavat olla paikalla, kun niitä hiotaan.

Lisätietoja Kirjoita tietokirja! -valmennuksesta löydät täältä. Ennakkovaraajan etu (–100 euroa) on voimassa vielä tiistaihin 15.1.2019 asti, joten toimi nopeasti!

Sanna Nyqvist

Luovan kirjoittamisen valmentaja, tutkija ja tietokirjailija

 

 

Arkistot